Na Instagramie dzieliłam się różnymi wartościowymi materiałami, które były powiązane z tematyką e-commerce. Jednak, jak wszystko na IG, one po jakimś czasie znikają. Część z tych treści znajdziecie pod cyklem #CzwartkoweMięso w przypiętych relacjach na profilu. Niestety wyszukiwanie jest tam utrudnione, dlatego postaram się je zamieścić także tutaj.
Nie jestem fanką powielania contentu i zawsze staram się dodać coś od siebie. Treści w sieci jest po prostu bardzo dużo. Co nie zmienia faktu, że niektóre są tak dobre, że po prostu lepiej je polecić niż udawać, że ma się coś do dodania, a tak naprawdę chce się tworzyć treść pod ruch organiczny.
Aha, taki disclaimer, jakby ktoś miał wątpliwości. Linki do artykułów agencji nie świadczą o tym, że polecam tą agencję. Polecam tylko daną treść, która się znajduje na tej konkretnej podstronie 🙂
Narzędzia:
Similarweb ↗
Niestety działa tylko przy większych stronach (ok. co najmniej 50 tys. sesji w miesiącu), ale i tak przydatne narzędzie, gdy porównujemy konkurencję. Warto w nim zerknąć do sekcji głównych słów kluczowych, z których jest pozyskiwany ruch. Czasem okazuje się, że te najpopularniejsze treści wcale nie są powiązane z główną tematyką bloga. Nie wiem jak bardzo można zaufać tym wynikom, ale np. blog parentingowy szczesliva.pl ma dziwne/ciekawe słowa kluczowe np. „medaliony ikea” czy „końcówki banana” 😀
DaVinci Tools ↗
Wtyczka do Chroma. Koloruje wykresy w Google Analytics, ale niestety tylko Universala, a nie 4. Robi heatmapy i sprawia, że oczy mniej krwawią przy analizowaniu danych.
Demonstracyjne konto do nauki Google Analytics ↗
Może się przydać jak potrzebujecie zerknąć na to jak wygląda Analytics, a nie macie własnej strony. Albo chcecie coś odgapić z konfiguracji sklepu Google.
Demo sklepu ↗
Jeśli potrzebujecie demo sklepu, żeby nauczyć się konfiguracji ulepszonego śledzenia e-commerce (Measure School ma wyczerpujące materiały na ten temat) .Może też się przydać, jak nie działają Wam zdarzenia na sklepie.
Google Ads:
Raport Google Ads Łukasza ↗
Łukasz Chyrek to specjalista nie tylko od Analyticsa, Tag Managera, ale także Adsów, także analiza danych to jego drugie imię 🙂 Jeśli podoba Wam się raport, to w prawym górnym rogu (3 kropki) zróbcie sobie kopię (+ postawcie Łukaszowi kawę 😄) i podłączcie swoje dane, aby móc z niego skorzystać.
SEO:
Podstawy pozycjonowania stron na WordPress – Widoczni ↗
Tu znajdziecie wszystko to co powinniście wiedzieć na samym początku. Im lepiej przygotujecie stronę już od samego startu, tym łatwiej będzie Wam potem zadbać o pozycjonowanie. W większości poradników jest dokładnie to samo, ale Widoczni postarali się o konkrety bez dodatkowych zdań pod słowa kluczowe 😉
Codzienna checklista SEO. 9 SEO-tasków, które powinieneś robić każdego dnia ↗
Ze wszystkim się zgadzam, dokładnie na takie rzeczy warto sobie zerknąć, żeby być na bieżąco. Jeśli nie uda się codziennie, róbcie to raz na tydzień/miesiąc, ale regularnie! Dodatkowo, zamiast się stresować, że nie macie czasu na kontrolowanie takich rzeczy – ustawcie sobie alerty niestandardowe. Google Analytics będzie Was mailowo powiadamiał o tym, że np. ruch organiczny spadł o 50% w stosunku do poprzedniego dnia. Dzięki temu szybko zareagujecie, gdy okaże się, że strona nie działa prawidłowo.
9 niestandardowych alertów Google Analytics dla e-commerce ↗
Apropo alertów to Radek przygotował świetną listę, którą możecie się zainspirować. Nie tylko do SEO!
Poradniki Verseo ↗
Te o SEO naprawdę warto przeczytać!
6 prawd o pozycjonowaniu, których nie powie ci agencja ↗
Ze wszystkim się zgadzam, dokładnie na takie rzeczy warto sobie zerknąć, żeby być na bieżąco. Jeśli nie uda się codziennie, róbcie to raz na tydzień/miesiąc, ale regularnie! Dodatkowo, zamiast się stresować, że nie macie czasu na kontrolowanie takich rzeczy – ustawcie sobie alerty niestandardowe. Google Analytics będzie Was mailowo powiadamiał o tym, że np. ruch organiczny spadł o 50% w stosunku do poprzedniego dnia. Dzięki temu szybko zareagujecie, gdy okaże się, że strona nie działa prawidłowo.
9 niestandardowych alertów Google Analytics dla e-commerce ↗
Apropo alertów to Radek przygotował świetną listę, którą możecie się zainspirować. Nie tylko do SEO!
UX:
Nie każ mi myśleć ↗
Książka o funkcjonalności stron internetowych. Pozycja obowiązkowa dla osób tworzących strony internetowe i sklepy.
Link afiliacyjny do Allegro 🙂
Dlaczego UX i analityka nie mogą bez siebie żyć ↗
Pewnie już wiecie, że bardzo lubię bloga Conversion. Znajdziecie tam sporo dobrego.
106 Cognitive Biases & Principles That Affect Your UX ↗
czyli 106 błędów poznawczych i zasad, które wpływają na Twój UX. Świetne przykłady, naprawdę warto poświęcić temu czas. Kopalnia wiedzy o UX
Ebook Green Parrot o UX ↗
Zaskakująco dobry ebook, który nie tylko zainspiruje do poprawy UX na stronie, ale także wyjaśni jakie mechanizmy (np. błędy poznawcze) możesz wykorzystać na swoją korzyść i skąd one się biorą.
Analityka
Tutaj można byłoby wrzucić naprawdę dużo, ponieważ według mnie analityka to nie tylko narzędzie. Analityk danych poradzi sobie niezależnie od tego, czy to będzie Excel, Tableau, Google Analytics, czy dosłownie cokolwiek. Opanowanie narzędzia, nie czyni Cię analitykiem.
Czasem dostaję pytania “jak zostać analitykiem?” (na moim instagramie) i szczerze mówiąc to nie wiem. Zaczynając od tego, że analityk to bardzo ogólne pojęcie, które może oznaczać wszystko i nic, a kończąc na pytaniu: ale analitykiem od czego? Na przykład analityk biznesowy nie musi umieć statystyki (co ostatnio mnie bardzo zaskoczyło) i łatwiej zdobędziesz w tym zawodzie pracę na etacie. Za to jak chcesz zostać prawdziwym Data Scientist to bez umiejętności programowania i zaawansowanej matematyki się nie obejdzie.
Ja akurat ukończyłam studia, które nie ukierunkowały mnie specjalnie pod jakiś konkretny zawód (analityka gospodarcza). Jednak dały mi mnóstwo narzędzi do analizy danych: statystyka, ekonometria, probabilistyczne prognozowanie i symulacje danych, analiza danych jakościowych i marketingowych, programowanie w R. Nie mam pojęcia jak to jest zaczynać od zera, od pomysłu “chcę zostać analitykiem internetowym/webowym”. Natomiast daleko też mi do prawdziwego Data Scientist (mam na myśli takiego).
Uważam, że znajomość statystyki to taki “must have” w rozpoczęciu przygody z analityką, czyli tak naprawdę analizą danych. A tej można uczyć się z wielu źródeł. Także w tym segmencie nie znajdziecie odpowiedzi na to jak zostać analitykiem ;). Drugą rzeczą, która na pewno będzie przydatna, to łatwość w poznawaniu nowych rozwiązań i zacięcie techniczne. Excel nie powinien być dla Ciebie czarną magią.
Poniżej kilka inspiracji nakierowanych na analitykę internetową:
Analityk internetowy – kim jest, co robi i ile zarabia | damianrams.pl ↗
Myślę, że może Wam się przydać post Damiana 🙂 Ten wpis przeczytałam jakieś 6 lat temu. Byłam wtedy jeszcze na studiach i trochę się przeraziłam tym technicznym aspektem. Okazało się, że da się to ogarnąć 😀
Analityk Internetowy: co musi „mieć”, aby firma miała z niego pożytek?↗
Pewnie już wiecie, że bardzo lubię bloga Conversion. Znajdziecie tam sporo dobrego.
Jak mierzyć to co naprawdę się liczy? Łukasz Chyrek↗
Polecam także film Łukasza, który w przystępny sposób wytłumaczy Wam ważne aspekty analizy danych internetowych 🙂 Aczkolwiek to raczej wstęp, żebyście wiedzieli w którą stronę trzeba szukać informacji i jak do analizy takich danych podejść.
Czym różni się raportowanie od analizy? ↗
Często można pomyśleć, że praca analityka to głównie raportowanie. Tyle, że raportowanie to naprawdę nudna i nieco rzemieślnicza robota. Za to analiza to jest to co lubimy najbardziej 😀
Learning Google Analytics ↗
Dla zaawansowanych, jeśli z danych zbieranych w GA4 chcesz wyciągnąć jeszcze więcej (np. korzystając z Javy). Polskie tłumaczenie jest jeszcze w przygotowaniu (wydawnictwo Helion).
Nie może tu oczywiście zabraknąć blogów zagranicznych:
MeasureSchool ↗
Kto nie zna, ten gapa! Od Juliana dowiecie się za darmo wszystkiego co prawdopodobnie znajdziecie także w każdym kursie na polskim rynku. Od Google Analytics, przez GTM, aż po Google Ads i wiele więcej. To tutaj znajdziecie odpowiedź na większość Waszych pytań.
AnalyticsMania↗
Jeśli chodzi takie bardziej techniczne i szczegółowe sprawy dotyczące Google Tag Managera, to Julius przyjdzie Wam z pomocą. Tam znajdziecie nawet analityczne memy 😀
Simo Ahava ↗
Podobnie jak AnalyticsMania skupia się na GTM, warto znać, ale częściej korzystam z treści Juliusa (AM)