Jak dodać współczynnik konwersji do raportów w Google Analytics 4?

Niestety Google Analytics 4 nie oferuje w żadnym swoim raporcie tak potrzebnej dla e-commerce metryki jak współczynnik konwersji zakupowej. Jednak oczywiście da się go obliczyć i mamy na to kilka sposobów.

Sposób 1 – edycja raportu Pozyskiwanie ruchu

GA4 -> Raporty -> Cele biznesowe -> Zdobywanie potencjalnych klientów -> Pozyskiwanie ruchu

Jeśli nie widzisz sekcji „Cele biznesowe” to w zakładce Raporty na samym dole tych wszystkich sekcji jest Biblioteka. W Bibliotece znajdziesz gotowe Kolekcje, czyli raporty powiązane z konkretnymi potrzebami. W zależności od tego, co wybrało się na początku tworzenia usługi to takie będą już dodane w naszej zakładce Raporty. Jednak w Bibliotece znajdziemy ich więcej. Jedyne co trzeba zrobić to kliknąć 3 kropeczki i opublikować potrzebne nam kolekcje z raportami.

Jeśli raport jest to przechodzimy do jego edycji. W tym celu klikamy długopis w prawym górnym rogu „dostosuj raport”. Otwiera się okno edycji i tam przechodzimy do edycji Dane raportu -> Wskaźniki. To są te dane, które pojawiają się w tabeli. Tam dodajemy „Współczynnik konwersji w sesji”. To jest najbardziej popularne i intuicyjne obliczanie współczynnika konwersji.

Dlaczego lepiej wybrać „Współczynnik konwersji w sesji”, a nie „Współczynnik konwersji użytkowników”?

[mała, ale ważna dygresja] Możemy wybrać również „Współczynnik konwersji użytkowników” jednak to zależy, której metryki chcemy się trzymać i jaka jest specyfika naszego biznesu. Dobrą praktyką jest trzymanie się we wszystkich wskaźnikach tej samej podstawy. Albo skupiamy się na metrykach dotyczących sesji albo użytkowników. Jeśli jedne wskaźniki mamy powiązane z sesją, a inne z użytkownikami może to powodować błędne wnioski końcowe, ponieważ łatwo zapomnieć o takich niuansach w toku analizy. Nie stawiajmy na samych siebie takich pułapek i decydujmy się na jedną podstawę do porównywania. Dodatkowo użytkownik jest dla nas intuicyjnie rozumiany jako osoba, a pod kątem technicznym nie jest możliwym, aby mieć 100% pewność, że jeden użytkownik w danych to jedna i ta sama osoba. Dlatego raczej rekomenduję sesję jako podstawę do obliczeń.

Po kliknięciu „zastosuj” pojawi nam się w tabeli dodatkowa kolumna zawierająca dane o współczynniku konwersji, ale dla wszystkich zdarzeń, które oznaczyliśmy w Administracji jako konwersje. Przechodzimy do góry i klikamy Zapisz.

Dzięki temu rozwiązaniu mamy wszystko co potrzebne w jednej tabeli. Poniżej nagłówka metryki „Współczynnik konwersji w sesji” znajduje się lista, z której możemy wybrać, dla którego zdarzenia chcemy zobaczyć obliczenia.

Sposób 2 – stworzenie raportu w Eksplorowaniu

GA4 -> Odkrywaj -> Eksploracja swobodna

Jeśli wolisz wersję graficzną instrukcji to zapraszam Cię na instagrama:

Musimy sobie najpierw przygotować zmienne w pierwszej kolumnie od lewej. Dodaj Wymiar: „Sesja – źródło/medium” oraz Dane: „Sesje z zaangażowaniem” i „Współczynnik konwersji w sesji”.

Następnie w kolejnej kolumnie ustawimy jak ma wyglądać raport. Wybierz w Wierszach „Sesja – źródło/medium”, a w Wartościach „Sesje z zaangażowaniem” i „Współczynnik konwersji w sesji”. Na samym dole musisz także ustawić filtr, bo inaczej raport pokaże Ci sumaryczny współczynnik konwersji ze wszystkich zdarzeń. W filtrze dodaj wymiar „Nazwa zdarzenia” a następnie ustal warunki: pasuje do wyrażenia regularnego i wklej poniżej session_start|purchase – dokładnie tak, z tą kreską.

Na samym końcu najlepiej posortować ponownie klikając nagłówek „Sesje z zaangażowaniem”, aby zobaczyć jak konwertują najpopularniejsze źródła ruchu. Niestety nie można zmienić nazwy kolumny, więc musimy zmienić tytuł tego raportu na coś w stylu „Współczynnik konwersji zakupowej”.

Sposób 3 – Looker Studio

Tutaj na szczęście pojawiło się dedykowane pole i nazywa się „Konwersja polegająca na zakupie” i właściwie to nic więcej dodawać nie trzeba.

Mamy także pole „Konwersja polegająca na zakupie po raz pierwszy” i odnosi się do aktywnych użytkowników (tych, którzy wygenerowali sesje z zaangażowaniem), którzy dokonali zakupu po raz pierwszy. Nie, że są nowymi użytkownikami w danym okresie, bo to inna metryka.

Jest także pole „Współczynnik konwersji w sesji”, ale on odnosi się do sumarycznej liczby zdarzeń konwersji, więc należałoby zastosować dla niego filtr, ale nie ma sensu sobie dokładać pracy.

Niestety i Looker Studio jest pod tym kątem nieco kapryśne i czasami zmienia nazwy pól z dostępnymi danymi. Niestety ciężko przewidzieć kiedy coś się zmieni lub pojawi. Mam jednak nadzieję, że ten wpis i tak pomoże Ci się odnaleźć 🙂

W moim raporcie e-commerce w Looker Studio możesz sprawdzić współczynnik konwersji dla całej strony, ale także każdego produktu. Zobacz jak wygląda szablon raportu na karcie produktu.

Koszyk
Przewijanie do góry